EUs tilgjengelighetsdirektiv
EUs tilgjengelighetsdirektiv
(Siste oppdatering: September 2025)
I fortsettelsen vil vi, Sixt Norge- Autoleie AS (heretter referert til som "SIXT" eller "vi"), informere dere om hvordan vi har implementert den aktuelle lovgivingen knyttet til Eus oppdatering av tilgjengelighetsdirektivet for tjenestene vi leverer.
1 Rettslig grunnlag for informasjonsplikten.
Denne oversikten inneholder følgende informasjonsforpliktelser fra Directive (EU) 2019/882 (den europeiske tilgjengelighetsloven, heretter kalt «EAA») eller fra loven om styrking av tilgjengeligheten (heretter kalt «BFSG») og forordningen om loven om styrking av tilgjengeligheten (heretter kalt «BFSGV»):
- Art. 13 (2) EAA i forbindelse med Vedlegg V til EAA;
- Art. 4 (3) setning 1 EAA i forbindelse med Vedlegg i avsnitt III (b) til EAA;
- Art. 4 (3) setning 2 EAA Vedlegg I avsnitt IV (g) til EAA;
- § 14 (1) ro. 2 BFSG i forbindelse med Vedlegg 3 Nr. 1 til BFSG;
- § 3 (1) BFSG i forbindelse til § 12 nr. 2 BFSGV;
- § 3 (1) BFSG i forbindelse til § 19 nr. 1 BFSGV.
2 Tilgjengeligheten til SIXTs e-handelstjenester
a. Generell beskrivelse og forklaring av tjenestene og informasjon om hvordan tjenestene fungerer
Vi tilbyr en bestillingsfunksjon for ulike mobilitetstjenester via nettstedet vårt og den tilhørende SIXT-appen som en tjeneste i elektroniske forretningstransaksjoner. Ved å bruke nettstedet og SIXT-appen kan du finne ut mer om og bestille følgende mobilitetstjenester:
- Person- og varebilutleie: Person- og varebilutleie med forhåndsbooking via nettsiden eller Sixt-appen.
- * SIXT Share & SIXT Share 3rd Party*: Etter bestilling via Sixt-appen kan biler parkert i et bestemt bruksområde låses opp og leies mot betaling av et tidsbasert eller kilometerbasert gebyr.
- SIXT+ Unlimited: Ved å betale et abonnementsgebyr og, hvis aktuelt, et startgebyr, kan et kjøretøy fra den kontraktsmessig avtalte kjøretøykategorien, inkludert fordeler og visse tjenester, overtas, returneres og byttes på alle deltakende Sixt Unlimited-stasjoner uten ytterligere betaling.
- SIXT+ auto abo: Dette er et komplett bilabonnement der kundene får permanent tilgang til en bil mot å betale en månedlig grunnavgift.
- SIXT Ride: Taxi og sjåførtjenester kan bestilles.
Først og fremst kan du finne ut mer om mobilitetstjenestene som er nevnt på de enkelte undersidene på nettstedet eller i seksjonene i SIXT-appen. Spesielt finner du informasjon om tjenesteomfang, priser og kravene for å inngå en kontrakt for den respektive mobilitetstjenesten.
Avhengig av mobilitetstjenesten lar bestillingsfunksjonen deg velge ønsket bil eller en bestemt kjøretøyklasse. Etter at du har valgt og krysset av for de valgte alternativene, kan du oppgi dine personopplysninger (navn, adresse, e-postadresse, førerkortdetaljer) og velge ønsket betalingsmåte under bestillingsprosessen. Når dataene er kontrollert, behandles betalingen via en kryptert forbindelse. Du vil deretter motta en bestillingsbekreftelse via e-postadressen du har oppgitt, eller i det respektive området på brukerkontoen din på nettstedet eller i SIXT-appen.
I tillegg lar bookingfunksjonen på nettsiden og i SIXT-appen deg også administrere bestillingene dine. Bestillingene kan sees, endres eller avbestilles der, avhengig av gjeldende vilkår og betingelser.
Beskrivelse av samsvar med tilgjengelighetskravene til tjenester
Da vi utarbeidet tilgjengeligheten til tjenestene, fokuserte vi på de juridiske kravene i henhold til EAA, BFSG og BFSGV. EN 301 549 som en europeisk harmonisert standard og den nyeste versjonen av W3C Web Content Accessibility Guidelines (heretter «WCAG») som det refereres til i denne standarden, tjente også som grunnlag.
Med tanke på samsvarsnivåene A og AA i WCAG har vi iverksatt en rekke tiltak for å sikre tilgjengelighet.
EN 301 549 og WCAG kategoriserer tilgjengelighetskravene i henhold til de fire kriteriene (aa.) oppfatningsevne, (bb.) brukervennlighet, (cc.) forståelighet og (dd.) robusthet. Nedenfor har vi listet opp spesifikke implementeringstiltak innenfor disse fire kravområdene:
aa. Oppfatningsevne (Nr. 1 WCAG)
Informasjon og brukergrensesnittkomponenter må presenteres for brukere på måter de kan oppfatte og skjønne. Vi har implementert disse kravene gjennom følgende tiltak:
- * Forbedret fargekontrast: * Vi har justert fargene på nettsiden vår og i SIXT-appen (alle produkter unntatt Ride) for å sikre bedre lesbarhet. Dette er spesielt nyttig for brukere med synshemming.
bb. Brukervennlighet (Nr. 2 WCAG)
Brukergrensesnittkomponenter og navigasjon må være i brukervennlig. Vi har implementert disse kravene gjennom følgende tiltak:
- Forbedret brukervennlighet via tastatur: Vi har gjort det enklere å navigere på nettstedet vårt med et tastatur ved å tilordne gyldige roller og nødvendige ARIA-attributter til interaktive elementer, og forbedre navigasjonen med tabulator- og fokustaster i de ulike bestillingstrinnene.
- * Revidert HTML-struktur *: Vi har lagt til semantiske HTML-elementer som ul, li, input og button for å bedre støtte brukere som er avhengige av tekniske hjelpemidler. I tillegg har overskriftselementene på siden (som H1, H2 osv.) blitt omorganisert for å opprettholde en logisk rekkefølge.
- * Forbedret størrelse på berøringsmål i Sixt-appen *: Vi har økt størrelsen på berøringsmålet for alle UI-komponenter til minimum 44 x 44 piksler. Denne endringen sikrer at brukere enkelt kan samhandle med knapper og andre berøringselementer, noe som reduserer sannsynligheten for utilsiktede trykk og forbedrer den generelle brukeropplevelsen.
cc. Forståelighet (Nr. 3 WCAG)
Informasjon og betjening av brukergrensesnittet må være forståelig. Vi har implementert disse kravene gjennom følgende tiltak:
- Faste bildebeskrivelser: Vi har rettet manglende eller feilaktige beskrivelser av bilder. Dette betyr at brukerne får mer informasjon om bildene selv om de ikke kan se dem.
- * Forbedrede forklarende tekster * For interaktive elementer: Vi har sørget for at forklarende tekster for interaktive funksjoner som karuseller er mye tydeligere og lettere å forstå. Dette gjør det enklere for brukere å vite hvilke handlinger de kan utføre, for eksempel å spille av eller sette en lysbildevisning på pause.
dd. Robusthet (Nr. 4 WCAG)
Maksimer kompatibilitet med nåværende og fremtidige brukeragenter, inkludert hjelpeteknologier. Vi har implementert disse kravene gjennom følgende tiltak:
- * Forbedret kompatibilitet med tekst-til-tale-lesere *: Vi har lagt til tagger (f.eks. alt-attributter) og beskrivelser til elementer for å sikre at tekst-til-tale-lesere kan beskrive dem for brukere som er avhengige av lydbeskrivelser.
3. Tilgjengeligheten til SIXTs elektroniske kommunikasjonstjenester
For å sikre tilgjengelighet for alle kunder tilbyr SIXT flere kontaktkanaler skreddersydd for en rekke behov. Kunder kan nå oss via telefon, noe som er til hjelp for personer med synshemming som kanskje foretrekker verbal kommunikasjon fremfor tekstbaserte formater. For de som er døve eller har annen hørselshemming, er skriftlig støtte tilgjengelig via e-postkontakt og live chat-alternativer på SIXT-nettstedet og -appen. Mobilappen vår tilbyr også integrerte støttefunksjoner som er optimalisert for skjermlesere, slik at kunder kan få tilgang til hjelp direkte fra enhetene sine. I tillegg kan kunder bruke sosiale mediekanaler for henvendelser, noe som tilbyr en annen tilgjengelig, tekstbasert kommunikasjonsmetode. Disse ulike alternativene sikrer at kundene kan velge den kontaktmetoden som best samsvarer med deres tilgjengelighetsbehov og preferanser.
4. Internt rapporteringssenter for tilgjengelighet hos Sixt
Hvis du har spørsmål eller forslag angående tilgjengeligheten til tjenestene våre, er du velkommen til å kontakte vårt interne rapporteringssenter for tilgjengelighet når som helst. Ta gjerne kontakt med oss på accessibility@sixt.com.